|
Naturlig jordbrug
I Japan var der i 1970'erne en landmand, som lavede "Natural Farming". Han mente, at man skulle holde op med alle teorierne - og i stedet bruge sin tid på at opleve naturen. Det var vi nogle, der var inspireret af. Det biodynamiske jordbrug udviklede sig sådan, at de biodynamiske avlere skiftede over til noget, som Rudolf Steiner skrev i midten af sit forfatterskab: Fra himmellyset kommer der en åndelig energi ned gennem køernes horn. Denne energi kommer ud med deres afføring, som landmanden så bruger som gødning. Det medfører, at planterne får den åndelige energi, og når mennesker så spiser disse planter, får menneskene også denne åndelige energi, så de bliver til ånder, når de dør.
I midten af 70'erne var vi nogen, der startede med økologisk jordbrug. Vi var enige om, at vi skulle gøre som de organisk-biologiske landmænd gjorde i 1940'erne i Tyskland; men fordi de var nazister, ville vi kalde det noget andet - og det blev til "økologisk dyrkning". Fokus var på, at jorden i flere meters dybde skulle være fuld af gode bakterier, som vi hentede fra den vilde natur. De bruger ilt ligesom planter, dyr og mennesker. Og derfor skulle jorden være løs, så ilten kunne komme ned til disse bakterier.
Nogle af os, der er i gang med at starte Grokraft Natur-højskole, var med dengang. Vi overtog en jord i 1978 - grubbede (løsnede) den - tilførte bakterier fra den vilde natur - såede græsser med rødder helt ned til grundvandet. I de følgende år vandede vi aldrig - gødede aldrig, bekæmpede ikke skadedyr (fordi de jo er gavndyr - opdagede vi). Vore planter blev aldrig syge. Vore husdyr blev aldrig syge. Vi selv blev aldrig syge. Og når syge mennesker besøgte os og boede et par dage, blev de raske - uanset, hvad de fejlede.
Der kom så en "økologisk" landbrugsskole. Og lærerne mente, at det vi gjorde ikke kunne lade sig gøre. De var overbevist om, at vi sneg os ud om natten og strøede kunstgødning ud på markerne. Vi selv havde en følelse af, at vi levede i en paradisisk have - med harmoni mellem alt liv.
Det økologiske landbrug har så udviklet sig. Man dyrker meget traditionelt, men bruger ikke gift eller kunstgødning. Der er kommet en "Øko-vejledning" - og staten kontrollerer økologerne, så de kan sælge med Ø-mærket og få en mer-pris, fordi deres fødevarer er økologiske.
Vi er mange, der har erfaret, at de økologisk fødevarer er blevet dårligere og dårligere. De smager dårligt, og man får det dårligt. Og der er derfor opstået nogle nye dyrknings-metoder.
Først var det "perma-kultur". Det var en australsk landmand, som fandt på navnet. Det er lidt anderledes end det økologiske. Det har udviklet sig, så de nu behandler jorden, som om det var skovbund. Men de får liv i de øverste 25 centimeter.
Så er der kommet "regenerativ jordbrug". Her er fokus på, at der skal bakterier ned i jorden - ikke sådan som i 20'erne og 40'erne - og som vi gjorde i 70'erne, hvor vi hentede bakterier ude i den vilde natur. Det skal bare være de bakterier, som er overalt. De har særlig fokus på, at man ikke skal pløje. For de har også kun liv i de øverste 25 centimeter. Og de bakterier, som lever i de øverste 10 centimeter, bruger meget ilt. Og de bakterier, som lever længere nede, skal kun have lidt ilt. Og hvis man pløjer, kommer de ilt-krævende bakterier ned, hvor der er for lidt ilt - og de bakterier, som trives med kun lidt ilt, kommer op, hvor der er for meget ilt. I begge tilfælde dør bakterierne.
Os, der laver naturligt-livgivende jordbrug, har en meget løs jord. Der er tusinder af biller, der gaver gange 2 meter ned i jorden, så der kommer masser af ilt ned - og vi har kun de ilt-krævende bakterier. De kommer fra den vilde natur. Og vi op-formerer dem i kompostbunker.
|